Hiken, zeilen en knifemaking - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Roger Ammerlaan - WaarBenJij.nu Hiken, zeilen en knifemaking - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Roger Ammerlaan - WaarBenJij.nu

Hiken, zeilen en knifemaking

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger

15 Februari 2006 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hi!

Weer een update vanuit NZ. Soms valt het niet mee om ergens te internetten, de afgelopen dagen in behoorlijk afgelegen delen van NZ doorgebracht.

Na de skydive in Taupo, naar Whakapapa gegaan, waar een groot nationaal park is, Tongariro. De hike die je hier kan doen is een van de beste in NZ. Er staat zo'n 7 a 8 uur voor, maar HJ en ik zijn aardig topfit, dus 4 en half uur was voldoende om dit schitterende traject te lopen. Na de 'devils stairs', een pittige klimpartij, passeerden we 'Mount Doom', voor de Lord of the Rings fans. Het hostel waar we verbleven was aardig luxe, we konden lekker in een spabad (bubbelbad) de spiertjes laten ontspannen.Ik kreeg hier een beetje het 'wintersportgevoel' het hostel was een typisch Oostenrijks gebouw.
We bleven nog een dag extra, het weer was erg goed, en konden we nog een andere wandelroute nemen.

Daarna vertrokken naar Wellington, de hoofdstad van NZ. Het weer was niet erg best, maar er was een goeie indooractiviteit, het nationaal museum Te Papa, waar de geschiedenis van NZ centraal staat. Indrukwekkend.

Van Wellington namen we de ferry naar Picton, op het zuidereiland. Daar de reis verder voortgezet. Henk-Jan heeft wat meer tijd om nog verder te reizen in NZ, en onze wegen scheidden hier. Met de Straybus naar het Abel Tasman Nationaal Park gegaan. In het plaatsje Marahau, aan de grens van het Nationaal Park, overnacht. Met een groepje mensen met een catamaran een zeiltocht gemaakt langs de kust, schitterende kustlijn. Lunch was inbegrepen, een bbq op een boot, niet verkeerd. We overnachtten op een schip in een paradijselijk mooie baai (leek zo uit een foldertje geknipt).
De volgende dag werden we aan land afgezet, en naar Marahau teruggelopen via een mooie kustroute. Zo een mooie indruk vanaf zee en land gekregen van het Abel Tasman Nationaal Park.

Na dit afgelegen gebied, naar een volgend plaatsje gegaan, Barrytown. Dit is een gehucht langs de kust, waar 45 mensen wonen. Met onze bus het aantal inwoners verdubbeld.
Maar ik was zeker wel op mijn plaats hier, de streek heet nl. Westland. Hier 2 nachten verbleven.
Een van de best mogelijke dagactiviteiten gedaan in heel NZ, nl het maken van een mes. Begonnen met een stuk staal, zelf de vorm erin slaan nadat het in het vuur was geweest, en daarna het heft gezaagd, geschuurd en gepolijst. Het mes zelf onderging ook een behoorlijk aantal behandelingen, en op het einde van de dag een schitterend, zelfgemaakt mes.
Het echtpaar dat dit begeleidde, maakt zelf ook een eigen sterke drank, dit hadden we na een dagje in de werkplaats wel verdiend...

Vandaag van Barrytown naar Franz Josef gegaan, dit is een dorpje bij een indrukwekkende gletsjer. Ik blijf hier nog een paar dagen, want er zijn een aantal verschillende activiteiten te doen. Daar kom ik binnenkort wel op terug...

See ya Later!

• 15 Februari 2006 - 08:46

Debbie:

Heee Roger,
    klinkt goed eigen mes maken, kan je vast nog wel wat creatiefs mee doen...
    xx je zusje

• 16 Februari 2006 - 12:44

Nicole:

Dat was zeker wel kicken om te zien de 'Mount Doom', nou je vader is van de week achter de computer gaan zitten dus misschien dat je over een maand of 2 je eeste mailtje van 'm krijgt, nogmaals liefs en een dikke kus

• 16 Februari 2006 - 16:53

Annette:

Ha Roger! Ik lees je verhalen ook! Super allemaal. En we hebben hier ook een Zealand. Lekker hiken van de duinen. Doei! xAnnette

• 16 Februari 2006 - 20:46

Margôt:

Ha die Roger
    Man man wat zie en beleef je toch veel. Als je nog eens thuiskomt kun je als schrijver aan de slag. Ik hoop dat je dat mes mee mag nemen in een vliegtuig dan kunnen we het ook in het echt bewonderen. Nou een fijne tijd maar weer.
    groetjes fam. Barendse

• 17 Februari 2006 - 16:21

Gerda:

Jammer dat je HJ hebt moeten achter laten, maar neiuwe vrienden maken gaat je vast goed af.

• 18 Februari 2006 - 13:04

Anneke:

Ken je al die belevenissen nog wel opslaan????
    Nog steeds dikke pret daar!!!!
    Geniet er nog van... want nu ben je al over de helft hoor, aftellen gaat hard hoor... dus.... dubbel genieten!!!

liefs van je fans van de terugweg

• 18 Februari 2006 - 17:01

Pino:

Heej achterneeffie, ben net thuis van Mayrhofen. Gisteren nog even herinneringen opgesnoven in Gerlos. Dikke kans dat de wintersportkaravaan volgend jaar die kant weer op gaat want menigeen had het goed naar hun zin in de befaamde Little London. In korte tijd ging het weer even helemaal los! We hebben ook weer jump foto's gemaakt op dezelfde stek als jouw brute foto. Anyway, countdown has started, geniet er van zo lang het nog kan!