Hiking, Iceclimbing & Falling in love.... - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Roger Ammerlaan - WaarBenJij.nu Hiking, Iceclimbing & Falling in love.... - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Roger Ammerlaan - WaarBenJij.nu

Hiking, Iceclimbing & Falling in love....

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger

19 Februari 2006 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hello!

er is weer het een en ander te vertellen, na een heerlijke dagen in Franz Josef. Ondanks dat ik de wintersport heel erg miste, de vriendengroep zal nu al wel weer terug zijn, had ik een beetje het wintersportgevoel. Dit dorpje heeft een beetje een alpine uitstraling. En, er is een grote gletsjer, een mega ijsmassa, en eeuwige sneeuw op de toppen van de bergen hier.

Er zijn een aantal goeie tracks hier waar je kan hiken, en donderdag een aardige klim gemaakt naar de top van een berg, die uitkijkt op de gletsjer. Daar had ik een spirituele ervaring...jaja, sommigen zullen nu al wel denken, die gast raakt de weg kwijt daar in NZ, maar het gaat nog steeds goed hoor! Op het moment dat ik de top bereikte, cirkelde er een Kea (een zeldzame NZ papegaai) boven mijn hoofd. Ik ging op de top zitten om effe te lunchen, en deze vogel kwam gezellig naast mij zitten. Heel bizar.

Een van de leuke dingen van het reizen is, dat je veel mensen ontmoet. En het is nog veel leuker, om mensen die je graag mag, nog een keer tegen te komen. Hier kwam ik 3 Nederlandse meiden tegen, Jorien, Linda en Bonny, die ik op het Noordereiland ontmoet had. Gezellig om 's avonds even een biertje mee te doen in de plaatselijke kroeg.

Vrijdag was mijn 'big day' hier in dit kleine dorp, IJSKLIMMEN. Met een klein groepje (7 man en 2 guides) reden we richting de gletsjer. Nadat we onze uitrusting op onze rug hadden, liepen we enkele kilometers richting de voet van de gletsjer. Daar konden we onze uitrusting aantrekken (volgens de guide was de waarde zo'n 1500 dollar pp, niet echt goedkoop spul). Speciale schoenen, waar we cramp-ons aan moesten bevestigen, soort ijzeren spikes, een overbroek, een windjack, een helm. Verder kregen we nog een ijsbijl mee.
Eerst een aantal uur de gletsjer op gewandeld, dat valt niet altijd mee, soms erg stijle stukken, maar er zijn vele trappetjes uitgehakt. Af en toe over een bruggetje, want er zaten flinke spleten in de gletsjer zo her en der. Totdat we bij een stijle ijswand aankwamen. De guides brachten ons de klimtechnieken bij, en zekerden ons op het moment dat we begonnen. Op deze eerste wand legden we 2 verschillende klims af, en dat viel niet helemaal mee. In elk geval was ik blij dat ik gezekerd was, want bij mijn eerste klim gleed ik weg met mijn voeten, terwijl de 2 bijlen uit de ijsmuur vlogen. Had ik mooi een paar meter lager gelegen...
Na deze klims, naar een ijswand gegaan die dik 20 meter hoog was, zeker meer uitdaging dan die 1e ijsmuur. Ik had de smaak aardig te pakken gekregen, en bereikte de top in elk geval. Het was wel een aardige fysieke slijtageslag. Je klimt door eerst 2 ijsbijlen in het ijs te slaan, en daarna je voeten dmv de cramp-ons, omhoog in het ijs te steken. Zodra je je voeten vast voelt zitten, kunnen de bijlen eruit en een stuk hoger worden ingeslagen. En daarna met je volle gewicht aan die dingen hangen....concentratie en evenwicht waren behoorlijk belangrijk. En het gevoel als je boven bent....heerlijk! Zo van 'heb het mooi even geflikt'. En dan naar beneden abseilen, haaks tegen de ijsmuur naar beneden lopen.
Helemaal super!

De dag erna, weer een aantal tracks gelopen die in het dorp starten. Een van de routes einigde bij een grottunnel, dus die maar verkend... Zo'n hoofdzaklamp komt dan goed van pas. Er was een kleine waterstroom, dat water was ijskoud. Halverwege, in het pikkedonker, zaten glowworms, erg mooi om te zien, zodra ik mijn lampje uitdeed, zag je allemaal kleine puntjes oplichten, net alsof het de sterrenhemel was.

O ja, in de titel staat ook nog 'Falling in love...'. Dit slaat uiteraard op NZ ;)...het land is zo onbeschrijfelijk mooi... Ik doe mijn best om zoveel mogelijk mooie foto's te maken.

En bedankt weer voor alle reacties! Helemaal goud!

SWEETASS!!!

  • 19 Februari 2006 - 09:24

    Maarten En Jorina:

    Hoi Roger, jij miste onze wintersport, maar wij misten jou ook! We zijn allemaal weer heel terug en kijken nu alweer uit naar volgend jaar. Hopelijk net zo'n mooie week als dit jaar met zon en verse sneeuw. Helaas onze foto is verdwenen uit de Little Londen, dus we moeten wel terug voor een nieuwe! Veel plezier, groetjes Maart en Jorien

  • 19 Februari 2006 - 13:01

    Margôt:

    Hoi Roger
    Zo het luie zweet is er ook weer uit. Wat een ijsmassa. Je hebt nu al heel wat uitdagingen gehad. What's next???? We zijn heel nieuwsgierig.
    groetjes uit de U.S. of the Maasdijk

  • 19 Februari 2006 - 15:18

    Debbie En Jos:

    Heee Roger, spiritueeel... hippie! mooi vogeltje hoor. Wat heb je daar trouwens nog niet gedaan?
    De foto's zien er erg stoer uit. Wij gaan binnekort ook klimmen met de fam. maar helaas niet op een ijswand...
    groetjes xx Debbie & Jos

  • 20 Februari 2006 - 09:47

    Marieke:

    Volgens mij worden je belevenissen steeds mooier. misschien mag je wel bij een spirituele groep daar haha. Hier is het dan alleen maar saai grauw en winter. haha nog veel meer plezier. Groetjes marieke

  • 20 Februari 2006 - 18:05

    Anneke:

    Ha die Roger,

    Nou dacht ik, toen ik de titel las....nu komt het.....
    Hij is verliefd...
    Nee, komt er zo'n dom vogeltje naast je zitten, overigens wel gezellig hoor, ik gun je dat gezelschap wel, maar toch ik had een ander berichtje verwacht.
    Maar zo te zien heb je daar niet eens echt tijd voor en met zo'n ijsberg beklimmen heb je denk ik wel wat anders aan je hoofd!
    Super gaaf hoor.
    Het ga je goed en tot de volgende keer!!!!!
    Groetjes

  • 20 Februari 2006 - 20:02

    Opa En Oma:

    Hallo Roger,
    Hier is opa.
    Het is ongelooflijk wat je allemaal meemaakt.
    Jij bergen beklimmen...
    opa aan het bomen snoeien op een ladder!!!
    Maar als het snoeien klaar is geeft dit ook veel voldoening!!
    We genieten met je mee en wensen je nog veel plezier!!
    Groeten van opa en oma

  • 20 Februari 2006 - 23:55

    Bonny:

    Rogerrrrrrr! Hoi! Ik heb mijzelf even toegevoegd aan je mailinglist, ga vanaf nu dus op de hoogte blijven van je avonturen (komende dagen ga je het me zelf 'live' vertellen, maar daarna ga ik je hier volgen!). Tot straks! Kus

  • 22 Februari 2006 - 09:39

    Jacq En Aal:

    Hé Roger,
    Klinkt erg mooi allemaal weer! Zo te lezen heb je het helemaal super, ook je foto's zijn gaaf! Hier alles zijn gangetje in het "koude en natte Nederland"Nou geniet weer en tot mails!! groetjes Jacq en Aal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2006

Ben onderweg!!!

12 Juni 2006

De Bali Experience

07 Juni 2006

De laatste dag.....

03 Juni 2006

Duiken op Magnetic Island

27 Mei 2006

Whitsundays
Roger

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 37317

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2005 - 17 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: