Fraser Island - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Roger Ammerlaan - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Roger Ammerlaan - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger

23 Mei 2006 | Australië, Airlie Beach

G'day!

Nou weer een heerlijk avontuur achter de rug, Fraser Island was in 1 woord helemaal goud!(OK, 2 woorden).
Voor de verandering waren Paal en ik deze keer niet met z'n 2-en, we hadden gezelschap van 2 Ozzie meiden, Em en Stef.
Zij backpacken door hun eigen land, maar hun auto is niet geschikt om over Fraser te crossen. De Monstertruck uiteraard wel, en ruimte genoeg voor wat gezelligheid.

Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. De pont naar het eiland, vertrekt vanaf het strand, dus hier was 4wd al vereist. Op de pont zelf konden we mooi de bandendruk naar het gewenste niveau verlagen. De aankomst is ook gewoon op het strand, meteen lekker knallen over het zand. Er zijn nauwelijks gewone wegen op het eiland, of je rijdt over het strand, of over de zandpaden landinwaarts.
De 1e nacht brachten we door aan Lake Boonjin, een schitterend groot meer. We sliepen op een eenvoudige campsite, dat afgezet was met hekken. Dit omdat er zo'n 160 dingo's (dit zijn wilde honden) op het eiland leven.

Op dag 2 reden we naar Lake MacKenzie, dit is 1 van de mooiste plekjes die je kunt bedenken. Hagelwit strand, water dat nog helderder is dan spa blauw, en daarom heen groen van de bossen. Hier hielden we het wel een poosje uit. Het lijkt soms net vakantie...
Daarna reden we terug naar de oostkust, waar we op het strand een mooi stekkie vonden om te overnachten. Heel Fraser Island is 1 groot nationaal park, en het is bijna overal toegestaan om je tent op te zetten. Het wordt hier al vroeg donker, zo rond half 6 's middags, maar dat betekende dat we 's avonds extra lang van de sterrenhemel konden genieten. 't was superhelder, en met wat goon erbij (uitleg: goon is goedkope wijn, dat in dozen van 5 liter wordt verkocht, voor zo'n 8 euro) weer een mooie avond.

Op dag 3, ontwaakt met 2 dingo's voor de tent, wat wel even schrikken was, ze zien er dan misschien wel lief uit, maar zijn toch echt wild. 1 viel Em bijna aan, gelukkig zagen Paal en ik dat op tijd en konden we de dingo verjagen.
We reden de oostkust van Fraser op in noordelijke richting. Een aantal stops gemaakt. Bij Eli Creek, met de surfboards met de stroom meegedobberd. Een indrukwekkend scheepswrak gezien, Maheno Wreck. De Pinnacles, dit zijn zandrotsen met allerlei mooie kleuren.
Indian Head was een grote rotspartij, vanwaar we een schitterend uitzicht over de kustlijn van Fraser hadden. Om vervolgens in de Champagne Pools even af te koelen, dit zijn kleine pools, die van de oceaan gescheiden worden door wat rotsen. En zo nu en dan komt er een golf over die rotsen heen, en dat lijkt blijkbaar op champagne.
Het was overigens niet verstandig om in de oceaan zelf te zwemmen, vanwege de haaien.
De nacht brachten we door, ergens halverwege het eiland, op een kampeerterrein.

Dit was onze laatste nacht op Fraser Island... De volgende dag reden we terug naar de pont, om weer naar Rainbow Beach te varen. We namen afscheid van de meiden, om vervolgens flink wat kilometers te maken. Ik schat dat we zo'n 1000 km. hebben gereden. We hebben een zeiltrip geboekt op de Whitsunday Islands, die morgenochtend (woensdag) van start gaat, vandaar dat we zoveel moesten rijden. En erg veel te beleven is er niet tussen Rainbow Beach en Airlie Beach.

Het verslag van de Whitsundays, zal mijn volgende update zijn!

See Ya Later!

• 23 Mei 2006 - 11:16

Patricia:

Ja hoor, de helden uitgehangen voor de vrouwtjes.... Zie het al voor me, zo'n hond met grote tanden en schuim om z'n bek, lijkt me niet heel gezellig. Zeilse iig!

• 23 Mei 2006 - 12:30

Jacq:

Super om die verhalen weer te lezen. Wij zijn net terug van onze vakantie, iets dichterbij Maasland (Espana) Was erg gezellig en we hebben goed gelachen. Veel plezier!!!

• 23 Mei 2006 - 15:42

Peet:

Water is inderdaad wel aardig blauw. Krijg door deze foto's wederom zin in een vakantie. Nog maar niet te veel aan denken!

• 23 Mei 2006 - 17:03

MarcoM:

Goon; nog goedkoper alcoholhoudend vocht dan Lambrusco dus. Hmmm dat zijn zware ochtenden geweest ?! Beter houden die haaien trouwens van een wat warmer klimaat (hmm ik eigenlijk ook). Hier hoef je alleen zelden een zeehond of potvis te ontwijken ;). Veel plezier met je mooie zeiltocht!!

• 23 Mei 2006 - 17:34

Bonny:

Raar om vanaf een nog-niet-zo-heel-zonnig-Nederland je verhalen te lezen, wel heel leuk! Veel plezier op de Whitsundays, ik vond Whitehavenbeach zoooo ontzettend mooi! x

• 23 Mei 2006 - 19:21

Zussie Stikk ( Christine):

Hoi Roger
    Lees nog steeds je avonturen!! Als je weer deze kant op komt neem dan de zon mee!!!!!Het lijkt wel herfst hier brrrr... Have fun!!! Groetjesss uit Maassluis :-)

• 26 Mei 2006 - 10:48

T Wapen Van Maeslant:

hallo boys, wel weer wat super plaatjes geschoten joh!en als je weer terug bent hier hebben we wel wijn maar veel lekkerdere gele thee uit de tap!!nog veel plezier en tot laterrrrr groetjes van ons allemaal! ard en dixie

• 29 Mei 2006 - 19:06

Gerda:

"begint op vakantie te lijken" zegt ie dan. Tsss.....nee hoor, geeft niks. Helemaal goud al die verhalen. Wij gaan maandag met een paar naar pinkpop. Ik ga speciaal voor de Peppers. Pete Murray komt ook. Zal ff kijken of t wat is. Veel plezier met zeilen enne...in Airlie-NO-Beach hebben ze best een paar leuke kroegen hoor!