Leconfield Jackaroo Course - Reisverslag uit Sydney, Australië van Roger Ammerlaan - WaarBenJij.nu Leconfield Jackaroo Course - Reisverslag uit Sydney, Australië van Roger Ammerlaan - WaarBenJij.nu

Leconfield Jackaroo Course

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger

19 December 2005 | Australië, Sydney

Hello!

Ik ben weer terug in Sydney na een week op het platteland te zijn geweest.
Allereerst zal ik maar even reageren op de rellen hier in Sydney, ik heb er geen last van gehad. Er zijn nu wel 6 stranden gesloten, dus daar ga ik maar even niet heen.
Nu zal ik de afgelopen week proberen samen te vatten, was namelijk een supergave ervaring.

Dag 1
In Tamworth, zo'n 400 km. ten noorden van Sydney, is de Leconfield range. Dit is een range van 600 ha. groot. Tim, de eigenaar, pikte ons 's ochtends op en reed de groep, van in totaal 19 personen, naar zijn landgoed. Na een introductie met elkaar, kregen we meteen de eerste les, het borstelen en zadelen van een paard.
Na de lunch kregen we een eigen paard toegewezen, op basis van je paardrij ervaring. Ik kreeg een dominant paard, Blue Eye. We kregen een training in 'Natural Horsemanship', dit is een manier om je paard naar je te laten luisteren. Belangrijk is dat je je paard comfort geeft, maar wel laat doen wat jij wilt. Daarna al een paar uurtjes wezen rijden, dat viel niet tegen.
Na het avondeten nog een tijdje bij het kampvuur gezeten. Buiten gaan slapen in een swag, totdat het ging regenen. Er was een grote slaapzaal, dus we konden ook gewoon binnen slapen.

Dag 2
Na het ontbijt onze paarden uit de wei gehaald, ze geborsteld en gezadeld. Tim gaf ons weer een les in Natural Horsemanship, hij demonstreerde van alles met zijn paard. Daarna kregen we een workshop over de hoeven van het paard, hoe ze te verwijderen en te plaatsen en alle werkzaamheden die daarmee te maken hadden.
We werden in 3 groepjes opgedeeld, om 3 verschillende dingen te leren, lassowerpen, whipcracking (met de zweep slaan) en zelf een hoefijzer op een paard timmeren.
's middags gingen we weer rijden, de kudde schapen binnenhalen, dat was helemaal super. Nadat de kudde binnen was, gingen we met de paarden in de 'arena' rijden, een grote paardenbak. Hier gingen we in draf rijden, dat was wel even wennen. Helaas konden we het niet al te lang doen, omdat het ineens heel erg hard ging hagelen. Het schapenscheren kon daardoor ook geen doorgang vinden, want als de wol nat is dan rot het snel weg. Maar we konden wel andere dingen met de schapen doen, de staart verwijderen bij de lammetjes en 2 lammetjes moesten gecastreerd worden. Ze hebben daar een vreemde traditie voor, ze snijden de zak open en dan moest iemand met z'n tanden de ballen eruit halen....eetze.
Daarna werd er 1 schaap afgemaakt, want ja, een lekker stukje vlees gaat er natuurlijk wel in. 's avonds werd het schaap geslacht.

Dag 3
Een rustdag voor de paarden, maar er waren zat andere dingen te doen. We kregen weer een les in Natural Horsemanship, amazing hoe Tim z'n paard onder controle heeft. Hij liet het paard springen en ging een stukje rijden zonder zadel.
Daarna hadden we 'pasture improvement', dit is onderhoud aan de planten en het weiland, of in gewoon Nederlands, onkruid wieden/spuiten. Komt die lui natuurlijk mooi uit, elke week zo'n groepje, die de rotklusjes kunnen doen...
Na de lunch gingen we aan de hekken van de arena werken. De hekken hadden extra boomstammen nodig, zodat ook hier de kuddes schapen in kunnen rondlopen. Dit was dus veel zagen, en hout uitbeitelen, zodat daar stammen in konden.

Dag 4
Vandaag weer lekker paardrijden, Blue Eye en ik waren een goed team, hij luisterde in elk geval goed en ik kon hem laten doen wat ik wilde. Na een aantal Natural Horsemanship oefeningen met het paard, gingen we weer rijden. Deze keer haalden we de kudde koeien (ongeveer 100) binnen.
Eenmaal binnen de hekken, scheidden we de kalveren van de koeien. Met de kalveren deden we een lassocompetitie, dat was niet al te makkelijk, maar wel leuk.
Daarna hadden we kalfworstelen, met z'n 2-en moest je een kalf tegen de grond werken, en dat leverde hilarische taferelen op. In elk geval wel een paar mensen aan de staart van een rennend kalf gezien. Ik deed het samen met een meisje, en we waren zo snel, dat we meteen nog een 2e kalf mochten doen.
Nadat iedereen geweest was, waren er weer wat serieuzere zaken, nl. het brandmerken, plaatsen van eartags en castreren van een aantal kalveren. Dit was een behoorlijke klus, want het valt niet mee om zo'n kalf tegen de grond te houden als je z'n zaakje eraf probeert te halen.
Toen we daarmee klaar waren, de koeien weer naar hun stuk land geleid. De bbq stond al aan, we aten schaap en verse stiereballen...
's avonds bij het kampvuur deden we een aantal spellen, hetgeen een goeie sfeer opleverde.

Dag 5
De laatste dag, en helaas regende het behoorlijk in de ochtend. Het programma werd daardoor een beetje aangepast.
Eerst hadden we zadel en halsteronderhoud, we moesten dit invetten, met...schapevet.
De paarden gehaald en gezadeld, en gelukkig trok het slechte weer weg, zodat we de hele middag konden rijden. Na een stuk gewoon rijden, gingen we in draf en daarna in galop rijden. Dat was helemaal goud. In elk geval scheen ik met een mega bigsmile in galop over de weg te gaan, volgens enkele mensen uit de groep.
Maar daarna was het gedaan met de pret, onze paarden afgezadeld en afscheid genomen.
De week zat er weer op. We werden teruggereden naar het stadje Tamworth. 's avonds gingen we daar met z'n allen eten, en daarna feesten in een kroeg. Dat was een mooie afsluiting van een superdikke week.

Ik bleef nog een dagje in Tamworth, en zondag met de trein teruggegaan naar Sydney. Een aantal anderen van de groep ging ook naar Sydney, dus leuk om af te spreken 's avonds.

That's it for now!
See ya later!

• 19 December 2005 - 07:23

Dennis A:

Leuke beestenboel daar!

Ik denk dat iedereen wel blij is om te horen dat je niks van die rellen hebt gemerkt.

• 19 December 2005 - 08:33

Jolanda:

Ik snap niet, dat je je nog iets lust van die beesten daar, maar je zult wel honger hebben van de inspanningen. De week was vast veel te kort!

• 19 December 2005 - 09:01

Arjan O.:

Valt me wel een beetje tegen dat je zo'n kalf niet eens alleen aan kan :P

Maar ik ben wel blij om te horen dat alles in orde is en dat je geen last hebt gehad van die rellen.

• 19 December 2005 - 12:05

Sander:

Klinkt lekker allemaal! Wel echt weer gave verhalen die je er aan over houdt. Super!

• 19 December 2005 - 12:08

Patricia:

Leuk om stiekem tussen m'n 'werk'door even te lezen over je cowboyervaringen! Bij mij thuis doet internet het niet, dus maar even zo dan.

• 19 December 2005 - 12:56

Margôt:

Hallo Roger
    Gaaf dat paardrijden, maar wat jullie met die schapen moeten doen. Is daar geen wet op de dierenbescherming, ik vind het nogal heftig allemaal. Moest jij zelf ook zo'n beest castreren, dat heb je nog nooit gedaan en jebent ook geen dierenarts. Die beesten schreeuwen toch moord en brand. Ik hoop dat die beesten eerst een verdoving krijgen toegediend. En met kalfjes vechten, de volgende keer pak je maar een grote stier. Verder moet je wel alles blijven schrijven hoor, ik leef alleen een beetje met die arme beesten mee. Geniet maar lekker en we horen wel weer van je. Groetjes uit de U.S. van de Maasdijk

• 19 December 2005 - 16:25

Marieke S:

Ha kanjer wat een verhaal weer. Wij bereiden ons hier rustig voor op de kerst terwijl jij daar de boel gewoon even op stelten zet. Klinkt allemaal super goed op dat BBqen na dan haha. Ik wens je bij dezen alvast een super kerst en ben heel benieuwd naar je volgende verhaal. Ik was erg benieuwd of je inderdaad wat van die rellen mee gemaakt had.
    Kus marieke

• 19 December 2005 - 19:38

Gerda:

super stoer man!
    Cowboy Roger! Hebbie al zo'n hoed? Dat hoort er wel een beetje bij hoor.

• 20 December 2005 - 20:39

Anneke:

Ja, ja de stoere cowboy uit hangen hè!
    Arme beesten, wacht maar .....tot ze jou te... laat maar!
    Veel plezier en blijf schrijven hè!!!
    Take care!
    O,ja Roger, bedankt namens oma voor d'r leuke verjaardagsmail toppie, ze vond het hartstikke leuk!
    Groetjes uit Heenweg

• 21 December 2005 - 18:42

Jos M:

Hey Roger, Leuke dingen joh. Ik moest wel een beetje lachen om de foto.
    Zo grote jongen op een paardje. Cool!

• 23 December 2005 - 17:20

Hubere:

Mooie avonturen daar in Leconfield, beetje stoeien met paarden schapen en koeien. In Ieder geval prettige kerstdagen gewenst en de beste wensen voor 2006. Veel succes daar down under en ik lees nog wel van de verdere avonturen.

• 23 December 2005 - 20:29

Christine ( Zussie Stikk):

Hoi Roger

Wat een verhaal weer en een belevenis :-) Wens je vanuit Maassluis fijne kerstdagen en een goed en een gezond 2006!!! Groetjes Christine

• 24 December 2005 - 07:58

Monique:

ha, stoere cowboy. Het lijkt wel of je in een echte westernfilm zit. wat een belevenis. Zoals je misschien niet weet,ik heb vroeger ook paard gereden, dus ik weet dat het heel gaaf is. De andere dingen die je gedaan hebt horen daar natuurlijk bij. Ook al is het niet even smakelijk. Roger, we wensen je fijne kerstdagen toe en een gezond en avontuurlijk begin van 2006. Groetjes Monique en fam.

• 02 Januari 2006 - 19:59

Anneke:

Heee Roger

Happy New Year!!!!!!!!!!
    Nog veel leuke avonturen in het nieuwe jaar!!!
    Groetjes van de Terugweg!!!!